Co kryje się pod sformułowaniem „tworzenie stron internetowych”?

Projektowanie stron internetowych

Tworzenie stron internetowych jest procesem złożonym, wieloetapowym. To co przeczytasz poniżej jest próbą ukazania ogólnego zarysu. Każdy Klient, każdy projekt to indywiduum, a wszystkie z poniższych etapów mogą wyglądać inaczej. Każdy z kolejnych etapów ma bardzo duży wpływ na to jak projekt będzie wyglądał finalnie. No to posłuchajcie.

Spis treści

  1. Określenie potrzeb klienta
  2. Analiza stron konkurencji
  3. Wybór silnika CMS oraz funkcjonalności
  4. Koszt projektu strony
  5. Projekt graficzny strony
  6. Tworzenie strony internetowej
  7. Przeniesienie strony na serwer docelowy
  8. Pierwsze kroki do zwiększania widoczności
  9. Jak uzyskać widoczność w sieci?

Czego potrzebujesz, drogi Kliencie? – czyli określenie potrzeb

To chyba najprzyjemniejszy etap w całym projekcie. Serio. Spotkanie, kawa czy herbata, luźna rozmowa i… masa pracy, oczywiście po naszej stronie. Klient ma się czuć komfortowo, nieskrępowany, ten etap jest od tego aby marzyć i mówić o wszystkich swoich potrzebach związanych z nową witryną. Ty, drogi Kliencie musisz wczuć się w rolę swojego Klienta, spojrzeć na siebie jego oczami, dać mu do ręki wszelkie możliwe narzędzia oraz ułatwienia, zastanowić się nad tym co mu się podoba, unikać tego co może go drażnić. Każdy z nas jest specjalistą ze swojej branży, my ze swojej, Ty ze swojej, więc możesz być spokojny, o to że wspólnymi siłami stworzymy coś wyjątkowego i dopasowanego do Twojego biznesu.

Kilka pytań, takich na start:

  1. czy to będzie tylko wizytówka firmy w Internecie?
  2. czy na stronie mają zostać wymienione wszystkie Twoje usługi, oferowane produkty?
  3. jeśli produkty, to może chcesz, aby to był sklep internetowy
  4. czy to będzie coś większego – portal, strona korporacyjna, strona dla organizacji lub stowarzyszenia?
  5. kim jest Twój Klient? Tutaj trzeba podać imię, nazwisko, adres…. 😊 Nie, nie żart. Musimy sobie dokładnie uzmysłowić, że określenie grupy docelowej, do jakiej kierujemy swoje przekazy są fundamentalne. Czy to będą w większości kobiety, czy mężczyźni? W jakim wieku w większości są nasi Klienci, jakie mają upodobania? itp.
  6. co tak właściwie lubisz – jaki kolor Ci się podoba, jakiego koloru unikać, jakie kształty, elementy?
  7. surfujesz po stronach internetowych nie od dziś, pewnie widziałeś już mnóstwo stron które Ci się podobały. Super, pokaż nam je! Wskaż funkcjonalności które ułatwią Tobie i Twoim klientom pracę i wspólne kontaktowanie się. Doradzimy Ci co z biznesowego punktu widzenia sprawdzi się znakomicie w Twoim przypadku.

Konkurencja – z nami zobaczysz wszystkie ich tajemnice.

Ktoś mądry powiedział kiedyś „po co wyważać otwarte drzwi”, założę się, że powiedział to zaraz po tym jak je już wyważył 😊 Nie zmienia to faktu, że miał wiele racji. Podobnie jest w kwestiach budowania stron internetowych. Należy mieć oczy i uszy szeroko otwarte, dokładnie badać rynek, również pod kątem działań konkurencji, a nie tylko swoich Klientów. Dla Ciebie zbadamy wszystkie działania, którymi kierują się Twoi konkurenci, prześledzimy funkcjonalności, których używają na swoich witrynach, sprawdzimy w jaki sposób optymalizują swoje strony i jakie działania prowadzą już po oddaniu ich do użytku. Dzięki temu zaoszczędzimy Twój czas i unikniemy działań, które nie będą miały dla Ciebie korzyści. Analiza konkurencyjnych stron WWW to najlepszy sposób na uniknięcie błędów projektowych, merytorycznych i technologicznych.

W każdej branży są liderzy, którzy kreują dobre działania oraz praktyki, należy korzystać pełnymi garściami z ich wiedzy i doświadczenia.

Goniec na C4! Szach i mat! – czyli internetowe planowanie.

Trzeci etap, a klawiatura i myszka sobie słodko odpoczywają 😊 w przeciwieństwie do naszych długopisów, kartek i umysłów. Po zebraniu wszystkich kluczowych informacji, pora na planowanie pracy. Należy zastanowić się nad wyborem najlepszego silnika naszej nowej strony internetowej. Do wyboru mamy WordPress, Drupal, Joomla (strony WWW), Woocommerce, Presta Shop, Megento (sklepy internetowe), lub możliwe do zastosowania zarówno w sklepach internetowych jak i stronach www – rozwiązanie indywidualne, pisane przez programistę stricte pod konkretny projekt. Nie wymieniłem wszystkich systemów którymi się zajmujemy, skupiłem się tylko na najpopularniejszych.

Krok kolejny to wybór funkcjonalności, od interaktywnych formularzy, kalendarzy z możliwością interakcji z użytkownikiem (wyborem daty kontaktu, wizyty, spotkania), poprzez systemy dystrybuujące pozyskane leady bezpośrednio na skrzynki mailowe Twoich handlowców, interaktywne chatboty, aż po konfiguratory produktów, integracje z systemami ERP, CMS itd. Możliwości jest nieskończona ilość i każdy na pewno znajdzie w naszej ofercie to czego w danym momencie najbardziej potrzebuje.

Ważne, aby już na tym etapie zaplanować również rozmieszczenie poszczególnych elementów, tekstów, zdjęć, które chcemy pokazać naszemu Klientowi. To wszystko ułatwi i usprawni prace graficzne. Dobry projekt strony internetowej to połowa sukcesu. Warto, aby przygotować się do niego najlepiej jak tylko to możliwe.

Uwaga! Ten etap jest kluczowy w kontekście tego jaki będzie efekt końcowy… i cena 😊

Tanio… kurczę, myślałem, że będzie drożej, dzięki 😊 Czyli kosztorys i harmonogram.

Tak, to tutaj na tym etapie będzie wiadomo ile to wszystko będzie kosztować. Co więcej dowiesz się także jaki będzie harmonogram pracy oraz czas realizacji. Wszystkie ważne informacje z powyższych etapów znajdą swoje realne odzwierciedlenie.

Podoba się? No pewnie, co mi się ma nie podobać?! To zapraszamy na pokład! – Umowa.

Tak, tyle roboty za nami, a dopiero tutaj oficjalnie mówisz nam START. To jest ten moment, w którym to co sobie ustaliliśmy do tej pory znajduje swoje odzwierciedlenie na papierze i stanowi podstawę dalszych działań. Każde zlecenie dzielimy na etapy, podobnie jest z płatnością. Płacisz tylko po wykonaniu danej części zlecenia.

Nie ma litości dla myszki i tabletu graficznego – zaczynamy projektować!

Powiedzieliśmy sobie sakramentalne „tak”, więc zaczynamy pracę. Na tym etapie będziemy prosili abyś przesłał nam swój logotyp, zdjęcia oraz elementy graficzne, które chcesz abyśmy umieścili na stronie internetowej. Byłoby dobrze gdybyśmy już teraz dostali od Ciebie wszystkie teksty, które mają stanowić content nowej strony internetowej.

Kolorystyka oraz design wychodzi bezpośrednio z logotypu, w dalszej kolejności nasz grafik w konsultacji z webdeveloperem oraz programistami projektuje kolejne elementy nowej witryny, tak aby była nie tylko ładna, ale także funkcjonalna. Możesz być spokojny, Twoja strona stanie się wzorem dla konkurencji w zakresie UXD – user experience design. A tak po polsku, wszystko co na tej stronie się znajdzie, będzie miało swoje miejsce, odpowiednie ułożenie, intonację kolorystyczną, żaden element nie będzie nachodził na drugi. W dodatku wszystko to będzie zamknięte w przyjemnej dla oka całości, zachęcającej do ponownego odwiedzenia.

Projekt przedstawiamy w postaci linku, tak abyś mógł zobaczyć jak strona będzie wyglądała już w przeglądarce. Dostajesz stronę główną, wybraną podstronę, stronę produktową oraz stronę kontaktu.

Uściski, westchnienia zadowolenia i poklepywanie z dumą po plecach. Akceptacja projektu 😊

Pięknie to wszystko wygląda, ale pracować trzeba dalej. Kiedy Ty upajasz się pięknym wyglądem nowej strony internetowej, my bierzemy go na warsztat i… tniemy! Tak, tak, tniemy to arcydzieło ale spokojnie, tylko po to abyś był jeszcze bardziej zadowolony.

Zanim zaczniemy dalej, musimy ten konkretny etap podzielić na mniejsze, nazwijmy to podetapy.

Już wspomniane cięcie to podzielenie projektu graficznego na wiele mniejszych elementów, które zostaną wykorzystane w budowie docelowej strony internetowej i zaprogramowane w kodzie.

Kodowanie: Webdeveloper przygotowuje szablon strony internetowej w technologii HTML5 + CSS3.

Otrzymany szablon zostaje zaprogramowany do jednego z wybranych silników – WordPress, Drupal, Joomla, Prestashop, Woocommerce itd.

Funkcjonalności: Tutaj Twoja strona dostaje supermoce. Staje się pełnoprawnym narzędziem, które ma pracować z korzyścią dla Ciebie.

Wypełnienie treścią: Copywritter w końcu może pokazać na co go stać. Strona zostaje wypełniona wszelkimi treściami. Uzupełnione zostają wszystkie strony, podstrony, opisy produktów, regulaminy itd.

Wstępna optymalizacja pod kątem SEO: Pozycjoner zadba o to aby Twoja nowa strona internetowa łatwo się pozycjonowała i co równie ważne, aby jak najwięcej mocy przejęła z tego co stara witryna po sobie zostawiła. W końcu nie chcielibyśmy, aby nasi dotychczasowi Klienci nie mogli nas znaleźć 😊

Na koniec, w pełni funkcjonalna strona internetowa śmiga na nasz serwer testowy, aby ostatecznie wszystko zostało zweryfikowane i przekazane Tobie do akceptacji. Podczas tego etapu strona zostaje przetestowana na wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach internetowych tj. Microsoft Edge, Opera, Mozilla, Chrome, Safari, oraz kilku najnowszych wersjach tych przeglądarek.

Dużo dumy, trochę tęsknoty – czyli strona trafia na Twój serwer docelowy

Gotowa, pachnąca nowością strona WWW trafia na Twój serwer. Cały proces zostaje zakończony. Ostatnie szlify pozostają w rękach pozycjonera, który prowadzi ostateczną optymalizację dbając o przekierowania.

Czy to koniec? Absolutnie nie, to dopiero początek!

Wraz z publikacją strony na serwerze klienta ważne jest to, aby zadbać o jej widoczność w Internecie. Z pomocą przychodzi nasza załoga, która implementuje podstawowe narzędzia analityczne niezbędne do dalszego działania. Dzięki nim zapoznamy się z zapotrzebowaniem potencjalnych klientów oraz ich wymaganiami względem strony.

Imporwizuj, Przystosuj się, Przezwyciężaj… oraz bądź cierpliwy

Ciężko improwizować opierając się na suchych danych analitycznych, nie mniej jednak taki aspekt jak przystosowanie się do rynku oraz istniejących już tam warunków jest wręcz konieczne. Etap przystosowania zaczyna się w momencie, gdy zaczynamy szukać rozwiązania, aby strona była wyżej w wynikach wyszukiwania. Analizy rynku, konkurencji, trendów pochłaniają największą ilość czasu, ale to właśnie dzięki nim możemy uzyskać przewagę nad innymi. Po tych wszystkich zmaganiach z tworzeniem strony, dostosowaniem jej oraz analizach przychodzi czas na etap przezwyciężania konkurencji. Wraz z całą bazą wiedzy zebraną podczas pracy możemy realnie wpłynąć na pozycje strony. Niestety nie obędzie się bez najgorszego… cierpliwości.

To jak to jest z tą całą widocznością? Jak ją uzyskać?

Sprawa jest zarazem dość prosta, ale i zawiła. Prosta przez wzgląd na to, że w znacznej ilości przypadków wiemy co dokładnie musimy zrobić w aspektach pozycjonowania strony, aby odpowiednio ją dostosować. Zawiła ze względu na to, że nie wiemy z jakimi przeszkodami przyjdzie się nam mierzyć. Działania konkurencji, aktualizacje algorytmów Google – to i wiele innych czynników ma ogromny wpływ na to czy strona będzie zyskiwała widoczność. Rozwiązań jest sporo – marketing szeptany, linkbuilding, social media, wszystko to sprowadza się do jednej odpowiedzi „to zależy”. Wszystko jest zależne od wszystkiego – każde z powyższych działań przybliży nas do upragnionego celu, ale warto pamiętać, że każdy klient i każda strona to kwestia indywidualna, a w tym wszystkim nie może zabraknąć cierpliwości. A jak najlepiej radzić sobie z brakiem cierpliwości? To proste, miej cel, do którego chcesz dążyć, a my załatwimy całą resztę. 😊

Pozostałe posty