Ile kosztuje pozycjonowanie? Czyli wiem, że to ważne ale czy mi się opłaci?
Uczciwe podejście do klienta.
Chcesz sprzedawać swoje produkty, usługi, musisz być widoczny w sieci. Chcesz być widoczny w sieci, musisz być wysoko w wynikach wyszukiwania. Proste, prawda? W teorii tak, w praktyce jest to bardzo złożone działanie, wymagające dużej wiedzy, doświadczenia oraz UCZCIWOŚCI. Tak, w pozycjonowaniu należy być uczciwym. Uczciwie należy podejść do Klienta, jego otoczenia konkurencyjnego, otoczenia biznesowego oraz sił jakimi dysponuje agencja interaktywna. Należy pamiętać, że im projekt jest bardziej złożony, rozległy i wielowymiarowy, jego należyte wykonanie musi być rozłożone na kilka, czasami kilkanaście osób w zespole. Freelancer, mała agencja interaktywna… szwagier i znajomy kuzyna brata ciotecznego jego stryja będzie miał ciężko poprowadzić Twój projekt do sukcesu! No ok, to co z tymi kosztami? Prosto z mostu. Od około jednego do kilkunastu tysięcy, naszych pięknych orlich, złotych miesięcznie. Dlaczego rozstrzał cenowy jest tak rozległy? Omówmy sobie to krok po kroku. Obiecuję, każdy aspekt tylko sobie zaznaczymy, na dłuższe opracowanie każdego, pozwolę sobie w kolejnych wpisach. Przynajmniej znowu będę miał o czym pisać i nie będę musiał myśleć nad kolejnymi tematami 😊
Spis treści
- Co to jest pozycjonowanie?
- Jak pozycjonować stronę i sklep internetowy?
- Ile kosztuje pozycjonowanie w google?
- Udział klienta w SEO
Co to jest pozycjonowanie strony internetowej / sklepu internetowego?
Pozycjonowanie inaczej SEO (search engine optimization) to podstawowa oraz najbardziej efektywna metoda na zwiększenie widoczności Twojej strony internetowej w sieci. Jak to się robi? Sposobów na osiągnięcie sukcesu jest kilka, a kluczowe jest tutaj dobranie odpowiedniej strategii. Różne dane pokazują, że większość wejść na strony internetowe, sklepy internetowe, generowana jest z wejść organicznych, czyli poprzez wyszukanie żądanej frazy i kliknięcie w jeden z wyświetlonych wyników. Uśredniając wszystkie dostępne źródła, takich wyszukań, jest ponad 60%, reszta to wejścia bezpośrednie, czyli ręczne wpisanie adresu www w przeglądarce, wejście z linku reklamowego (np. Google Ads), wejście na stronę www poprzez link z mediów społecznościowych itd. Co nam daje taka wiedza? Daje nam informację, że aby odnieść sukces i być widocznym dla swoich klientów, należy być widocznym w wynikach wyszukiwania organicznego! Abyśmy byli wysoko, musimy uzbroić się w cierpliwość. Wyniki nie pojawią się nam od razu, trzeba będzie poczekać na nie od kilku do nawet kilkunastu tygodni. Różnica wynika ze złożoności danego projektu, konkurencyjności branży, trudności frazy, obecnej pozycji strony internetowej, stopnia optymalizacji strony internetowej, tego co jest w tej kwestii jeszcze do zrobienia i wielu, wielu… naprawdę wielu innych zmiennych.
Jak pozycjonować stronę internetową? Jak pozycjonować sklep internetowy?
Skutecznie! 😊 Ale żeby tak się stało, należy wybrać optymalną strategię. Jak już wyżej wspomniałem, nie ma jednej sztampowej metody na osiągnięcie zadowalających rezultatów. Co więcej, najczęściej okazuje się, że by to „zadziałało” należy wprowadzić kilka różnych metod, analizować, analizować i jeszcze raz analizować zbierane codziennie dane. Dopiero te działania zmaksymalizują nasze starania i doprowadzą do zwiększenia widoczności naszej strony internetowej, a tym samym dotrzemy do wybranej grupy docelowej. Działania związane z pozycjonowaniem zasadniczo możemy podzielić na dwa rodzaje. Te wykonywane na stronie (ang. onsite) oraz te wykonywane poza nią (ang. offsite). Celem tych pierwszych jest zdiagnozowanie problemu oraz działania optymalizacyjne, takie jak poprawienie tekstów, układu strony, kwestiach UX’owych itd. Celem tych drugich, najogólniej mówiąc, jest zwiększenie popularności naszej witryny. Do tych działań, przede wszystkich zaliczamy, link building, czyli pozyskiwanie linków na zewnętrznych serwisach internetowych. Linkowanie, to trochę jak wybory, jedna strona oddaje swój głos na drugą, im tych głosów więcej, tym witryna popularniejsza. W pozycjonowaniu, inaczej niż w demokracji, wartość głosu nie jest liczona jeden do jednego i tak np. dwóch panów Mietków spod monopolowego nie ma większej siły głosu od jednego Pana profesora, tylko dlatego, że ich jest dwóch. Pan profesor, w naszej historii to link z dużym zaufaniem, wartością oraz ruchem, który ma większe znaczenie niż dwa głosy o raczej wątpliwym, zaufaniu społecznym 😊 Mała dygresja, może realna demokracja powinna tak funkcjonować? 😊 Nie będę kontynuował bo zaraz ktoś powie, że dyskryminuję elektorat oddający się uciechom dnia codziennego pod sklepami z napojami bogów. 😊 Wracając do naszego tematu, wielkim wyzwaniem i kolosalną odpowiedzialnością jest SKUTECZNE znalezienie takich miejsc na linkowanie. Aby link building był optymalny dla danej domeny pod wieloma aspektami, należy przeanalizować strony, na których są zamieszczane hiperłącza. Każdy większy błąd podczas tych prac może kosztować nas pozycje w Internecie, co oczywiście przełoży się na sprzedaż.
To wszystko oczywiście w dużym skrócie. Acha, na koniec pozostaje analityka naszej strony. Jak zachowuje się już po umieszczeniu tych linków? Czy są jakieś wzrosty ruchu bądź konwersji? Kilkanaście, kilkadziesiąt wykresów, słupków, wartości procentowych dziennie. Codziennie, siedem dni w tygodniu… Nie no, tutaj żartuję, pięć dni w tygodniu 😊
Koszty pozycjonowania strony internetowej.
Pewnie nikogo nie zaskoczę, ale nie ma czegoś takiego jak cennik pozycjonowania strony internetowej czy tam sklepu internetowego. Jak wspomniałem, każdy projekt się różni, każda strona jest zupełnie inna, zakres działań ma inny wymiar. Zmiennych, które wpływają na końcową wycenę jest naprawę wiele. Pierwszą z nich i najbardziej kluczową jest sama branża, w której klient się znajduje. Dla przykładu, najczęściej zarobek w danej branży idzie w parze z tym, jak droga będzie usługa pozycjonowania. Nie dlatego, że chcemy postąpić jak „somsiad Janusz” i „Cię oskubać”, bo masz więcej, nie, nie, nie. Spowodowane jest to kosztami linkowania, które pochłania największą część budżetu. Wiadomo, że moglibyśmy „przyjąć Cię pod skrzydła” i zaproponować „konkurencyjną” cenę, tylko pytanie, czy chciałbyś czekać wieki na jakiekolwiek efekty? Za każdym razem dostosowujemy ceny w taki sposób, aby rezultaty naszej pracy były widoczne możliwie jak najszybciej. Taki sposób działania jest najlepszy dla obydwu stron. Ty, jako nasz klient będziesz szybciej widział efekty w postaci ruchu oraz sprzedaży, my natomiast będziemy zadowoleni z przebiegu oraz rozwoju projektu. Dlatego tak ważna jest kwestia optymalnego budżetu, który będzie odpowiedni dla Ciebie oraz dostosowany do zapotrzebowań.
Czy to już wszystko? Na tym się kończy udział klienta w pozycjonowaniu?
Nic podobnego! Jeśli myślałeś, że SEO polega na tym, że podpisujesz umowę i co miesiąc widzisz tylko fakturę za działania, które zostały wykonane czekając na efekty to jesteś w ogromnym błędzie! Przebieg prac nad stroną klienta zawsze będzie wymagał jego wsparcia, ponieważ to on jest specjalistą w swojej branży. Dzięki jego wiedzy jesteśmy w stanie maksymalnie wykorzystać nasze doświadczenie w świadczeniu tej usługi. Budżet budżetem, ale nie zastąpi on w pełni zaangażowania klienta w prowadzeniu działań. Mieliśmy okazję współpracować z paroma klientami, którzy nie odpowiadali na telefony bo byli zajęci 24/7. Taki typ współpracy nie będzie zbyt owocny, ponieważ w momencie, gdy będziemy chcieli wprowadzić znaczne zmiany na stronie, a nie otrzymamy odpowiedzi efekty przyjdą znacznie później. Dlatego tak bardzo kluczową rolę odgrywa również komunikacja między klientem a agencją, która świadczy usługi SEO. Jeśli natomiast zależy Ci na tym, aby poznać realną cenę pozycjonowania twojej strony bądź sklepu skontaktuj się z nami! Przedstawimy Ci Twoją obecną sytuację za pomocą niezobowiązującej analizy. Dodatkowo omówimy największe błędy na stronie / sklepie oraz wskażemy drogę do sukcesu w Internecie.