Co to jest wskaźnik ctr

Najważniejsza jest konwersja! …tylko co to jest konwersja? Czym ona tak właściwie jest?

W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest konwersja oraz w jaki sposób ma ona nam pomagać przy spełnianiu celów biznesowych. Sama konwersja jest niczym innym jak spełnieniem danego celu przez użytkownika odwiedzającego nasz serwis sprzedażowy bądź usługowy. Różne strony internetowe mogą mieć odmienny cel biznesowo-marketingowy. Dla jednej firmy najważniejszym celem może być sprzedaż produktów, zaś dla innej, konwersją może być zbieranie zdefiniowanych informacji np. wypełnianie formularzy kontaktowych przez użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Do puli przykładów możemy również dołączyć następujące zachowania użytkowników: zapisanie się do newslettera, dodanie produktu do koszyka, wykonanie telefonu bądź przejście na konkretną podstronę. Proste czynności, a jak cieszą dział analityczny 😊

Możemy zatem ustalić konwersję jako pojedynczy cel lub sumę działań, które prowadzą do sprzedaży danego produktu bądź usługi, którą oferujemy. Pewnie już po tym krótki opisie jesteś w stanie powiedzieć co dla Ciebie jest najważniejsze oraz co warto mierzyć. Nie mniej jednak przedsiębiorcy często skupiają się na głównych celach zapominając o tym co doprowadziło do ich spełnienia. Tutaj z pomocą przychodzą nam mikro oraz makro cele.

co to jest wskaźnik ctr

Co to takiego mikro konwersja?

Mikro konwersje, są pojedynczymi mniejszymi celami, których wykonanie składa się na główny cel. Jednym zdaniem, jeśli użytkownik wykona wszystkie mikro cele na Twojej witrynie istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że ze zwykłego użytkownika zmieni się w klienta 😊

Przykłady? Proszę bardzo:

  • obejrzenie filmu,
  • zapisanie do newsletter’a,
  • wykonanie jakiejś akcji, np. naciśnięcie konkretnego przycisku,
  • udostępnienie czegoś w social media,
  • wysłanie zapytania poprzez formularz kontaktowy

Pewnie zastanawia Cię w jaki sposób mają one jakikolwiek wpływ na Twoją sprzedaż w Internecie? Otóż samo obejrzenie filmu przyciąga uwagę użytkownika do Twojego produktu, bądź usługi. Dzięki temu istnieje wysoka szansa, że zacznie się on interesować tym, co masz mu do zaoferowania. Zapisanie się do newslettera otwiera Ci nową drogę do tego, aby co jakiś czas przypominać się o sobie (wiadomo, że jak zaczniesz go bombardować e-mailami to prędzej się zirytuje, niżeli wróci na Twoją stronę ;p ). Natomiast udostępnienie czegoś w Social Media daje Ci większy zasięg, a tym samym większe prawdopodobieństwo, że ktoś odwiedzi Twoją stronę. Wszystkie powyższe przykłady mają wspólny czynnik. Mianowicie przybliżają użytkownika do spełnienia głównego celu – makro konwersji 😀

Makro konwersja – czyli coś, na czym nam najbardziej zależy

Makro cele, są to działania, które stanowią główny cel istnienia witryny.

Czyli:

  • zakup produktów,
  • zapis do newesletter’a,
  • utworzenie konta,
  • obejrzenie filmu,

… ale zaraz, zaraz, obejrzenie filmu i zapis do newsletter’a było też w mikro konwersjach. Dokładnie! Dzieje się tak ponieważ, tak jak powiedziałem na początku, strony internetowe mogą mieć różny cel biznesowo-marketingowy. Czyli np. utworzenie konta będzie makro konwersją dla strony społecznościowej, np. grupy fanów jakiejś marki samochodowej ale już np. mikro konwersją dla sklepu internetowego sprzedającego części do tej marki, gdzie samo utworzenie konta nie jest równoznaczne z zakupem, który stanowi główny cel.

Głównym zadaniem mikro konwersji jest zrozumienie zachowań użytkowników na stronie internetowej. To nic innego jak dokładne prześledzenie całej ścieżki zakupowej w sklepie internetowym. Wyobraź sobie sytuację, w której mierzysz tylko i wyłącznie makro konwersje, czyli główny cel sklepu – sprzedaż. Zaczynasz się denerwować gdy jej nie ma i dochodzisz do wniosku, że może to być spowodowane niskimi pozycjami w wyszukiwarce, bądź bezwartościowym ruchem, który generuje Twój sklep. Nic bardziej mylnego. Po prostu poszedłeś na skróty i ominąłeś wszystkie ważne elementy, które mogli wykonać użytkownicy Twojej witryny. Dzięki mikro konwersjom, poznasz swoich użytkowników, dojrzysz ewentualne błędy na stronie, poprawisz je i zoptymalizujesz cały proces zakupowy tak, aby osiągnąć główny cel.

Każdy słyszał o sukcesie szwedzkiego sklepu z meblami 😊, na taki sukces składają się lata optymalizacji procesów sprzedażowych, poprzez ustanawianie mikro i makro konwersji. Główny cel to sprzedaż… hot dogów za złotówkę ;p Wiadomo, że generuje to pewnie ciekawe przychody, ale mogę się założyć, że nie jest to głównym założeniem właściciela 😀 Żeby robić to skutecznie mądrzy Szwedzi „weszli w buty” swoich Klientów, zoptymalizowali poruszanie się po sklepie, wdrożyli samoobsługowy magazyn, zrewolucjonizowali sposób pokazywania swoich produktów. To samo zadanie stoi przed nami, optymalizacja procesów zachodzących na naszych stronach internetowych w taki sposób, aby osiągać makro konwersje. Najlepszym i najbardziej ekonomicznym sposobem jest powierzenie tego osobom, które są specjalistami w tej dziedzinie, mają na swoim koncie wiele projektów, w których zmienili procesy sprzedażowe, co doprowadziło do znacznego wzrostu współczynnika konwersji.

Czym tak właściwie jest współczynnik konwersji?

To procent użytkowników, którzy ukończyli główny cel (makro konwersję) spośród wszystkich odwiedzających daną witrynę, sklep internetowy. Co logiczne, im wyższy współczynnik konwersji tym lepiej. Świadczy o tym, że użytkownicy pożądają tego co oferujesz. Wysoki współczynnik konwersji jest wykładnią dobrze prowadzonej kampanii marketingowej i dobrze zaprojektowanej strony internetowej.

Należy jednak pamiętać, że jest kilka czynników mających wpływ na współczynnik konwersji:

  • sezonowość,
  • jakoś oferowanych produktów,
  • ceny,
  • sposób dostawy,
  • jakość strony internetowej,
  • jakość obsługi on-line, telefonicznej,
  • szybkość dostępu do informacji,
  • skala generowanego ruchu,
  • itp.

Ile powinien wynosić współczynnik konwersji?

Dużo! Im więcej tym lepiej 😊 A tak na poważnie, nie da się zobrazować tego liczbowo, ponieważ każda strona oraz branża jest inna i posiada inne cele. Np. strona hydraulika będzie mierzona pod kątem kliknięć na przycisk „kontakt”, dla odzieżowego sklepu internetowego ta konwersja będzie miała dużo mniejsze znaczenie. Jednak, żeby utrzymać wysoki poziom realizacji makro celi należy na bieżąco optymalizować obecnie już istniejące procesy sprzedażowe.

Jej ekscelencja, miłościwie nam panująca Królowa OPTYMALIZACJA

Głównym i niekończącym się zadaniem jest optymalizacja procesów w taki sposób, aby zmaksymalizować wartość liczbową współczynnika konwersji. Musimy doprowadzić do wyższej sprzedaży, wysłania większej ilości formularzy, częstszego klikania danego przycisku Call-To-Action. Na ten proces składa się kilka etapów:

  1. Analiza punktów składających się na ostateczny cel,
  2. Analiza wszystkich zachowań towarzyszących przejściom na poszczególne kolejne punkty,
  3. Tworzenie alternatywnych rozwiązań do wdrożonych procesów,
  4. Wdrożenie alternatywnych rozwiązań,
  5. Analiza otrzymanych wyników w kontrze do wyników sprzed wdrożenia alternatywy,
  6. Wdrożenie zmian jeśli są skuteczniejsze od poprzednich,
  7. Powrót do punktu 1.

Podsumowanie

Mam wielką nadzieję, że cały powyższy artykuł przekonał Cię do tego, że pomiar konwersji na stronie internetowej to bardzo ważny element z punktu widzenia pozyskiwania coraz większej ilości klientów. Co więcej jest to proces, który powinien być wykonywany cyklicznie, a zbierane dane wykorzystywane w sposób odpowiedni i dobrze przemyślany. My jako agencja interaktywna na co dzień mamy do czynienia z tego typu zadaniami przy realizacji projektów dla naszych Klientów, każdy projekt obsługuje grupa kilku osób co zapewnia maksymalizację czynionych optymalizacji i pozwala wyeliminować wszystkie możliwe błędy. Jeśli chciałbyś uzyskać informację, które wspomogą twoją ścieżkę sprzedażową zapraszamy na pokład! Wiemy co zrobić żeby rozwinąć żagle Twojego biznesu 😊